کد خبر: 76312

مدیران و مدرسان و متولیان حوزه‌های علمیه سراسر کشور در این یک ماه که فرصت داریم با تدبیری که با مشورت ائمه جمعه و جماعات و سازمان‌های فرهنگی می‌اندیشند اقدامی در شأن قرآن انجام دهند.

کرمان خبر/ حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان توصیه هایی برای بهره مندی هر چه بیشتر از قرآن کریم ارائه کردند که بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن

همانگونه که ماه رجب و شعبان دستورات ویژه دارد که برای آمادگی ماه مبارک رمضان است و همانگونه که مسئولین برای سفرهای نوروزی و تابستانی تدارکات ویژه ای در نظر دارند و همانگونه که ماشین‌های هوا گرفته در سراشیبی روشن می‌شود و سراشیبی عبادت و تلاوت و تدبیر و تفسیر ماه رمضان است. لازم است حوزه‌های علمیه نیز برای ماه قرآن آمادگی خاصی داشته باشند.

هدف حوزه‌ها تربیت عالم ربانی است که قرآن کلید ربانی شدن را استمرار در تعلیم کتب آسمانی می‌داند (کُونُواْ رَبَّانِیِّینَ بِمَا کُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتَابَ وَبِمَا کُنتُمْ تَدْرُسُونَ)

بحمدالله در این سال‌ها حوزه‌ها به خصوص حوزه علمیه قم صدها نفر از مدرسین در کنار درس‌های رسمی به تفسیر پرداخته اند و کم کم درس تفسیر از درس جانبی و حاشیه ای وارد متن می‌شود.

درس تفسیر باید جایگاه خود را در منابر و خطبه‌ها و مدارس علمیه بدست آورد خداوند به پیامبرش می‌فرماید: کلام و سخن رانی تو باید براساس قرآن باشد نه شعر و خواب و قصه و تاریخ (لتبین الناس ما نزل الیهم) و اگر از داستان و تاریخ و رؤیاها بهره می‌گیریم باید در حاشیه باشد.

با این که اهل بیت پیامبر عزیز مظلومند ولی رسول گرامی از مظلومیت آنان گلایه نمی‌کند بلکه از مهجوریت قرآن شکایت دارد (یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا)

برخورد ضعیف با قرآن مورد توبیخ است؛ افبهذا الحدیث انتم مدهنون و تدبر نکردن در آن با دو توبیخ همراه است.

افلایتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها

قرآن ذکر است به دلیل «نحن نزلنا الذکر» و اگر به آن بی اعتنائی شود زندگی نکبت بار به سراغ ما خواهد آمد.

(وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا)
امروز در سایه انقلاب اسلامی درهای دانشگاه به سوی تفسیر باز شده است و مقام معظم رهبری در نامه به جوانان آمریکا و اروپا فرمود برای شناخت اسلام به جای رسانه‌ها از خود قرآن بهره گیرند وظیفه حوزه‌ها آن است که طلاب جوان را با قرآن و روش تفسیر صحیح و جامع آشنا نمایند تا رضیه و استفاده ناقص را از دیگران بگیرند.

چه عالم نماهائی در دنیا به مردم گفتند که اطاعت از اولی الامر به دستور قرآن واجب است و اولوالامر را با بنی امیه‌ها و بنی عباس‌ها و امروز به آل سعود و آل خلیفه و امراء و پادشاهان تطبیق و مردم را اسیر این مفسدین کردند.

که اگر ما در تفسیر اولوالامر نگاه جامعی داشته باشیم که قرآن در کنار اطاعت از اولو الامر در آیات دیگری اطاعت از افراد گناهکار، کفور، مسرف، مهین، مفسد، بدسابقه، غافل، هوسباز، افراطی، جاهل و… را با جملات «لا تطع و لا تطعوا و لا تتبع و لا تتبعوا» نهی کرده هرگز مسیر رشد انسان از ولایت اولیاء خدا به پذیرش ولایت طاغوت‌ها تبدیل نمی‌شد.

ما با انس با قرآن می‌توانیم مواعظ خود را با قرآن گره بزنیم (فذکر بالقرآن من یخاف وعید)

ما با انس با قرآن می‌توانیم درس اخلاق و تهذیب خود را با آیات اخلاقی گره بزنیم

ما می‌توانیم با انس با قرآن پاسخ همه سئوالات را بدهیم (آیات للساکلین)

ما می‌توانیم تمام مشکلات روحی و اجتماعی را حل کنیم (و ننزل من القرآن ما هو شفاء)

ما میتوانیم با نور قرآن ظلمات را روشن کنیم (لتخرج الناس من الظلمات الی النور)

ما می‌توانیم در اردوهای تابستانی و زمستانی (رحله الشتاء و الصیف) محور دروس تابستانی را تفسیر سوره ای در قرآن قرار دهیم.

ما می‌توانیم با دقت در آیات به علومی دست یابیم که امام رضا (ع) فرمود (من اراد العلم فلیثور القرآن)

امروز دنیا از آب بنزین می‌سازد که شاید آیه ما (و اذالبحار سجرت) اشاره به آن باشد.

امروز از یک کلمه (لونها تسر الناظرین) دانشکده روان شناسی رنگ‌ها را ایجاد کرده اند.

چرا کتابی که به قول حضرت علی (ع) (بحر لاتدرک قعره) است را جدی و جدی‌تر از قبل نگیریم.

به هرحال تابستان و تعطیلات آن از یک سو و ماه رمضان بهار قرآن از سوی دیگر و وجود اردوهای تابستانی و حدود یک میلیون معلم و پنج میلیون دانشجو و میلیون‌ها نسل نو فرصتی است که اگر خدای ناکرده بهره نگیریم حسرتی در یوم الحسره خواهیم داشت.

مدیران و مدرسان و متولیان حوزه‌های علمیه سراسر کشور در این یک ماه که فرصت داریم با تدبیری که با مشورت ائمه جمعه و جماعات و سازمان‌های فرهنگی می‌اندیشند اقدامی در شأن قرآن انجام دهند. حوزه