کد خبر: 66783

آیا می دانید وجود این بافت ویژه به شما کمک می کند تا تناسب اندام تان را حفظ کنید؟

به گزارش افکارنیوز ، شاید چاق شدن در نگاه اول خیلی ساده به نظر برسد؛ غذا می خوریم و کالری ها وارد بدن شما می شوند. به همین سادگی! حالا واکنش تان چیست اگر بگوییم چاق بودن یا نبودن شما به چیزهای دیگری هم وابسته است که ممکن است در مخیله تان هم نگنجد؟ از بعضی مواد شیمیایی موجود در محصولات فروشگاه ها تا عادات غذایی مادربزرگ تان! شوکه شدید؟ برای شوک بزرگ تری آماده باشید. قرار است راجع به یک عنصر تازه کشف شده به اسم «چربی قهوه ای» اطلاعاتی به دست بیاورید که دست اول هستند!

کارکردش هم مثل اسمش جالب است. «چربی قهوه ای» بافتی از چربی است که باعث افزایش متابولیسم بدن و افزایش کارکرد چربی های مفید یا چربی های خوب می شود. چربی قهوه ای دمای بدن را به صورت متعادل نگه می دارد و ممکن است دستی هم در جلوگیری از دیابت و چاقی مفرط داشته باشد. اگر تا به حال اسم این چربی را نشنیده بودید تعجب نکنید! خیلی ها هستند که از وجود این بافت بی خبر هستند. حتی دانشمندان هم تا چند وقت پیش فکر می کردند چربی قهوه ای فقط مخصوص نوزادان و بچه هاست و با بزرگتر شدن مقدار این چربی کم و کمتر خواهد شد. اما اخیراً تحقیقات شان خبرهای خوبی داده است! می شود چربی قهوه ای را در بدن تان افزایش دهید و کالری بسوزانید بدون اینکه لازم باشد فعالیت خاصی انجام دهید!

آیا چاقی درمان پذیر می شود؟


تحقیقاتی که با همکاری دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو انجام شد نتایج جالبی را درباره موش ها نشان داد که در مجله «نیچر» چاپ شدند. در این تحقیقات موش های مختلفی را تحت آزمایش قرار دادند تا به دسته ای از آنها که دارای ژن چربی های قهوه ای بودند رسیدند. با کمال تعجب، دانشمندان متوجه شدند که موش های دارای این ژن قند خون شان نسبت به بقیه پایین تر و مقاومت شان نسبت به انسولین کمتر است. ضمن اینکه لاغرتر هستند و مقدار چربی موجود در کبدشان نسبت به موش هایی که این ژن را ندارند کمتر است. نتایج این تحقیقات اولین قدمی بود که دانشمندان را به فکر درمان چاقی به وسیله تولید بیشتر این چربی انداخت!

چربی سوز اول؛ یخ


نگران نباشید! قرار نیست سرما بخورید یا کاری دست خودتان بدهید. فقط قرار است در طول روز چند ساعتی دمای خانه را کم کنید یا وقتی در حال رانندگی هستید شیشه را پایین بدهید! پایین آوردن دما به طرز عجیبی باعث بالا رفتن مقدار چربی قهوه ای موجود در بدن شما خواهد شد. می پرسید چطور؟ دلایل قانع کننده ای داریم! وقتی دما پایین باشد و هوا خنک، بدن شما شروع به تولید چربی قهوه ای می کند تا بتواند دمای بدن تان را به وضعیت عمومی برگرداند (اگر خاطرتان باشد ابتدا به این کارکرد چربی قهوه ای اشاره کردیم) همین تلاش برای تولید این چربی خاص باعث افزایش سوخت و ساز بدن و کالری سوزی می شود. دلیل دوم جالب تر از دلیل اول است.

یکی از مقالاتی که در مجله «مطالعاتی درباره چاقی» منتشر شده است فرضیه ای را مطرح کرده و بالا رفتن دمای عمومی خانه ها در زندگی مدرن را به عنوان یکی از عوامل مقصر می داند. مشخص شده که از سال ۱۹۸۵ به بعد، هر سال دمای عمومی هر خانه ای به صورت متوسط دو درجه فارنهایت بیشتر شده است. استفاده مداوم از وسایل گرمازا باعث شده بدن ما به جای اینکه روی چربی قهوه ای تکیه کند تا چاق نشود به شوفاژ و شومینه و بخاری اعتماد کند! این گرمازاها مانع می شوند بدن تان روند طبیعی چربی سوزی اش را طی کند. شاید برای همین بود که قدیمی ها هر چقدر می خوردند باز هم چاق نمی شدند!

روزی دو ساعت، روزی ۲۰۰ کالری


احتمالاً از خواندن این قسمت خوشحال می شوید. تمام کاری که باید انجام دهید این است: روزی دو ساعت دمای فضای زندگی تان را کم کنید (چیزی در حدود ۶۶ درجه فارنهایت کافی است) مطالعاتی که روی دو گروه از مردان انجام شد نشان داد آقایانی که به مدت شش هفته روزانه دو ساعت را در این دما می گذراندند بعد از تحقیق میزان چربی قهوه ای بیشتری داشتند و هر روز ۲۰۰ کالری بیشتر از مردانی که به روند عادی زندگی شان ادامه می دادند سوزاندند.

چربی سوز دوم؛ فلفل تند


فلفل تند، حاوی ماده ای به نام کپسینوئید است که گفته می شود با میزان تولید چربی قهوه ای در ارتباط است. البته دلیل اینکه چرا این ماده باعث تولید بیشتر چربی مفید می شود به اندازه پایین آوردن دما مشخص نیست. اما بعضی از دانشمندان احتمال داده اند خوردن فلفل تند روده ها را تحریک کند تا به سیستم عصبی فرمان تولید این چربی را بفرستند. مجله مطالعات تحقیقی بالینی دو سال پیش نتایج یک آزمایش جالب را منتشر کرد تا نشان دهد فلفل ها چطور می توانند باعث لاغری شوند. قضیه از این قرار بود که به ۱۰ مرد مورد مطالعه کپسول های دارویی بی خاصیت (پلاکبو) و کپسول هایی حاوی ۹ میلی گرم کپسینوئید حاصل از انواع فلفل چیلی قرمز اما شیرین داده شد. مقدار مصرف این مردان هر روز یک عدد کپسول بود. در پایان تحقیق مردانی که قرص فلفلی خورده بودند روزانه ۱۵۰ کالری بیشتر از بقیه مردان مورد آزمایش سوزاندند و مقدار چربی قهوه ای تولید شده در بدن شان هم بالا رفته بود. البته این نوع خاص از فلفل فقط در تایلند پیدا می شود. اما شما می توانید به شرط اینکه مشکل خاصی با فلفل نداشته باشید از انواع فلفل های قرمز دیگر استفاده کنید. فقط حد تعادل را فراموش نکنید!

چربی سوز سوم؛ یک میوه بهشتی!


گویا هر قدر از خواص سیب بگوییم باز هم کم است. این بار نوبت به پوست این میوه رسیده است! پوست سیب سرشار از ترکیبی به نام اورسلیک اسید است که هم باعث تقویت سیستم استخوانی عضلانی می شود و هم مقدار چربی قهوه ای را افزایش می دهد. البته این مطالعه روی موش ها انجام شده است! موش هایی که رژیم سرشار از چربی داشتند اما از پوست سیب هم تغذیه کردند مشکل کبد چرب شان کمتر، مقدار قند خون شان ثابت و وزن شان هم نسبت به بقیه موش ها پایین تر بود!

شاید فکر کنید این آزمایش فقط روی موش ها نتیجه بدهد. اما محققان گفته اند که این آزمایش به احتمال قوی روی انسان هم تاثیر مثبتی در پی خواهد داشت. در آزمایش روی موش ها میزان پوست سیبی که دریافت کردند مساوی با خوردن یک یا دو سیب در طول روز توسط انسان است. اورسلیک اسید در خوراکی های دیگری هم موجود است و می توانید از این موارد هم کمک بگیرید. مثلاً ریحان، نعنا، رزماری، اسطوخودوس، پونه کوهی، آویشن و آلوبخارا شامل مقادیری از این ماده هستند. اگر جزو کسانی نیستید که دوست دارند به صورت نشسته هم لاغر شوند می توانید خوردن این موارد را با ورزش های عضلانی ترکیب کنید تا نتیجه بهتری به دست بیاورید.

علاوه بر این خاصیت جالب خوب است بدانید که سیب می تواند سایز دور کمرتان را کم و شما را تبدیل به آدمی «کمر باریک» کند! محققان می گویند برای اینکه به این مقصود دوست داشتنی برسید کافی است هر شب یک سیب بخورید؛ آن هم قبل از شام! بعد از مدت کوتاهی تغییرات خوبی در ظاهرتان می بینید!

راه های میانبر تا کاهش وزن


تا اینجا سه راهکار چربی سوز به شما معرفی کردیم که هر کدام باعث بالا رفتن مقدار چربی قهوه ای بدن می شوند. اما راه های دیگری هم هستند که نه از طریق اضافه کردن چربی مفید بلکه از روش گول زدن خودتان می توانند باعث لاغرتر شدن شما شوند! این راهکارها هم مثل موارد قبلی شامل خوردن می شوند! منتها هر کدام شامل یک بخش از خوردن هستند: یکی راجع به آداب خوردن، یکی در مورد تغییر ظروف غذاخوری و دیگری هم طولانی کردن فرایند هضم!

۱. به گازهایتان دقت کنید:


گرسنه تان شده، غذای مورد علاقه تان هم درست روبروی تان مشغول وسوسه است. دل تان می خواهد هر چه زودتر که غذا را بیاورید اما قبل از اینکه حالت یک بوآی گرسنه را به خودتان بگیرید دست نگه دارید. این گاز بزرگ یکی از دلایل چاقی شماست! سعی کنید هر چقدر هم که گرسنه هستید به غذایتان گازهای کوچکتری بزنید و لقمه هایتان را هم کوچک بردارید. دلیل هم این است که با این کار به مغزتان فرصت می دهید تا به محض سیر شدن پیام سیری را دریافت کند. در حالی که اگر تند تند غذا بخورید ممکن است از سیر شدن تان مدتی گذشته باشد و شما بی خبر باشید!

۲. غذاهایی بخورید که دیرتر هضم می شوند:


البته منظور این نیست که معده تان را به دردسر بیندازید! سراغ غذاهایی بروید که پروسه هضم شان طولانی تر از بقیه غذاها باشد و بتواند مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارد. میوه هایی مثل تمشک، گلابی و سیب، سبزیجاتی مثل کنگرفرنگی، نخودفرنگی و بروکلی، حبوبات و مغزهایی مثل لوبیا، عدس و بادام و غذاهایی مثل ماکارونی غنی شده با گندم و مواد غذایی شامل جو و گندم سبوس دار احساس سیری شما را طولانی تر می کنند.

۳. ظرف هایتان را عوض کنید:


به جای بشقاب های بزرگ سراغ بشقاب های کوچکتر بروید. اگر قاشق تان هم بزرگ است می توانید از اندازه های کوچکتر کمک بگیرید. هر دوی این راهکارها باعث می شوند سراغ پرخوری نروید. به عنوان راهکار آخر می توانید از ظرف هایی با رنگ های سرد استفاده کنید.

تندرستی/ شماره ۱۳۸/ دی ماه ۹۲/ تارا ذکائی/ صفحه ۲۴