کد خبر: 78246

رئیس گروه مطالعاتی متروی قرارگاه قُرب قائم:

رئیس گروه مطالعاتی متروی قرارگاه قُرب قائم وابسته به قرارگاه خاتم گفت: مترو، بهترین گزینه حمل‌ونقل ریلی برای کرمان است.

کرمان خبر/ مهدی ابراهیمی در نشست در نشست استاندار کرمان با مسئولین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء پیرامون طرح ساخت متروی کرمان اظهار داشت: ساخت مترو، نیاز به اراده‌ی سیاسی مدیران استان و هم‌کاری مردم دارد؛ چراکه کار سنگینی است.

رئیس گروه مطالعاتی متروی قرارگاه قُرب قائم وابسته به قرارگاه خاتم با بیان این‌که در بسیاری از شهرها، فرایند تصمیم‌گیری برای ساخت مترو، بیش از 10 سال طول کشیده است، گفت: در صورتی که مدیران استان هم‌دل باشند، این مدت‌زمان، تا یک‌ماه کاهش می‌یابد و با همراهی مردم نیز، کار مطالعات و ساخت مترو به سرعت انجام خواهد شد.

ابراهیمی به توان قرارگاه خاتم در ساخت مترو اشاره کرد و با بیان این‌که این قرارگاه در شهرهای مختلف تاکنون، 100 کیلومتر تونلِ مترو ساخته و 100 کیلومتر تونل در دست ساخت دارد، گفت: تونل‌های مترو، عمر 100 ساله و ناوگان آن، عمر 50 ساله دارند؛ بنابراین، با توجه به چشم‌انداز آینده‌ی شهر کرمان، بهترین گزینه‌ی حمل‌ونقل ریلی برای این شهر، مترو است.

وی افزود: مترو، با حداقل مصرف برق و بدون آلودگی، شریان گرفته شهر را باز می‌کند و سرعت ترافیک را افزایش می‌دهد.

ابراهیمی ادامه داد: برای مطالعات و ساخت مترو، بسته‌ی تأمین مالی نیز ارائه می‌دهیم تا کار در مدت‌زمان کوتاه انجام شود.

وی با ارائه پیشنهاد طراحی و ساخت متروی شهر کرمان، تعیین مدیر طرح در استان، تدوین اساس‌نامه‌ی شرکت قطار شهری کرمان و حومه، تأسیس شرکت قطار شهری کرمان و حومه،  ارائه اطلاعات و نقشه‌های تأسیسات شهری و زیرزمینی مانند برق، آب، فاضلاب، گاز و مخابرات، تعیین عمق و خط پروژه و محل ایستگاه، هواکش و پارکینگ، انتخاب روش حفاری مناسب، برنامه‌ریزی برای تملک اراضی مسیر، ایستگاه‌ها، هواکش‌ها، پارکینگ و پایانه، ارایه‌ی مدل تأمین مالی و ارزی و برنامه‌ریزی برای اجرا با استفاده از روش‌های کاهش هزینه و زمان را از جمله این موارد دانست.

رئیس گروه مطالعاتی متروی قرارگاه قُرب قائم هم‌چنین در خصوص خطوط مترو در کرمان نیز گفت: در مطالعات اولیه‌ای که برای اجرای مترو در کرمان انجام شده، دو خط شمال و جنوب در نظر گرفته شده است، اما پیشنهاد پیش‌فرض ما، ایجاد یک حلقه در بافت مرکزی شهر و توزیع همگون برای توسعه شهر است.

ابراهیمی افزود: در این طرح، مترو با ایستگاه راه‌آهن، فرودگاه، پایانه‌ی مسافربری و مجتمع‌های دانشگاهی ارتباط خواهد داشت و یک خط نیز دور مرکز شهر اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این پیشنهاد، مترو در یک خط 19 کیلومتری، از راه‌آهن به سمت مجموعه‌های دانشگاهی اجرا خواهد شد و در یک خط 12 کیلومتری، دور مرکز شهر را طی می‌کند.

ابراهیمی خواستار ارائه هرچه سریع‌تر مطالعات ژئوتکنیک، زمین‌شناسی و ترافیک از سوی دستگاه‌های مربوط شد و در خصوص آب‌های زیرسطحی شهر کرمان نیز گفت: آب‌های زیرسطحی، تهدیدی برای ما نیست؛ بلکه با توان مهندسی بالایی که در این زمینه داریم، یک فرصت محسوب می‌شود.

رئیس گروه مطالعاتی متروی قرارگاه قُرب قائم افزود: ساخت مترو، موجب می‌شود تاسیسات فرسوده‌ی شهری نیز نوسازی شود.

وی هم‌چنین گفت: با ساخت مترو در کرمان، برای 10 هزار نفر به‌طور مستقیم و برای 20 هزار نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

متروی کرمان؛ هدیه‌ای به مردم کرمان

معاون فنی عمرانی استاندار کرمان نیز در این نشست با بیان این‌که یک تیم از قرارگاه خاتم، امکان‌سنجی متروی کرمان را انجام داده است، گفت: با پیگیری استاندار کرمان و برگزاری نشست با فرمانده قرارگاه خاتم، این قرارگاه ساخت متروی کرمان را آغاز خواهد کرد.

ابوالقاسم سیف‌الهی افزود: قرارگاه قائم تاکنون، چند پروژه‌ی مترو را در کشور و خارج از کشور اجرا کرده و مطالعات متروی کرمان نیز، توسط این مجموعه آغاز شده است.

معاون فنی عمرانی استاندار کرمان ادامه داد: مسئولان دستگاه‌های مربوط و شهردار کرمان، مسائل مربوط به متروی کرمان را مطرح کرده‌اند و با توجه به توانمندی مدیران استان، متروی کرمان به نتیجه می‌رسد.

سیف‌الهی متروی کرمان را هدیه‌ای به مردم کرمان دانست و گفت: امیدواریم کرمان، در شأن این شهر ساخته شود.

معاون فنی عمرانی استاندار کرمان هم‌چنین انتخاب «علی بابایی» به‌عنوان شهردار کرمان را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد با همکاری شورای اسلامی شهر کرمان و شهردار کرمان، روزبه‌روز شاهد پیش‌رفت این شهر باشیم.تسنیم