کد خبر: 80902

کارشناس تغذیه ورژیم در مانی

با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن ، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی هضم می شوند مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد . غذاهای دیرهضم معمولاً چند ساعت در دستگاه گوارش می مانند در حالیکه غذاهای سریع الهضم فقط 1 تا 2ساعت در معده باقی می مانند

دکتر علیرضا سعید گوهری کارشناس تغذیه ورژیم در مانی در گفت وگو با پایگاه تحلیلی خبری کرمان خبر با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان وتغییر رژیم غذایی مردم متناسب با این ماه گفت:در ماه مبارک رمضان ، رژیم غذایی ما نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد . رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد . البته اگر فرد دچار اضافه وزن می باشد ، ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن به حالت طبیعی برگردد . 

وی افزود:با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن ، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی هضم می شوند مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد . غذاهای دیرهضم معمولاً چند ساعت در دستگاه گوارش می مانند در حالیکه غذاهای سریع الهضم فقط 1 تا 2ساعت در معده باقی می مانند

این کارشناس تغذیه ورژیم در مانی عنوان کرد :در این ماه روزه داران عزیز باید در وعده های سحر از غذاهای دیر هضم همانند حبوبات و غلات مثل جو ، گندم ، جو دوسر ، لوبیا،عدس غلات برنج با پوست استفاده کنند زیرا این غذا ها آب بیشتری را در خود نگه می دارند ودر طول روز کم کم هضم  می شوند واز گرسنگی بیش از اندازه جلوگیری می کنند ودر مقابل از مصرف غذا های قندی به شدت پرهیز کنند.

وی همچنین در ادامه عنوان کرد مصرف  غذا های فیبر دار همانند غذاهای حاوی سبوس ، گندم سبوس دار ، غلات و حبوبات ، سبزیها مانند لوبیای سبز ، نخود ،‌ذرت ،‌  اسفناج، برگ چغندر ، میوه های با پوست ، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو ،  انجیر ،‌ آلو خشک ،بادام و غیره  موجب نشاط و سرحالی روزه داران در طول روز می شود.

وی در ادامه تصریح کرد :غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند . و از همه گروههای غذایی مثل میوه ، سبزیجات ،‌گوشت ، مرغ ،ماهی ، نان ، حبوبات و محصولات لبنی در رژیم غذایی باید وجود داشته باشد . غذاهای سرخ شده باید محدود شوند زیرا باعث عدم هضم ، سوزش سردل و اختلال در وزن می شوند .

گوهری در ادامه در خصوص رفع عطش روزه داران در طول روز بیان داشت: در فصل‌های گرم سال، تعریق بدن بالا می‌رود و آب بیشتری دفع می‌شود. البته تعریق به شرطی که طبیعی باشد، مفید است و باعث می‌شود تعادل آب و الکترولیت‌ها حفظ شود و بدن با مشکلی روبه رو نشود لازم است در فصل تابستان مرتب با مصرف آب و میوه‌ها، مایعات از دست رفته را جبران کنیم. تجربه نیز نشان داده است که مصرف برخی شربت‌ها یا عرقیات  مثل شربت خاکشیر آب لیمو تخم شربتی  وبید مشک  می‌تواند آب کافی به بدن برساند تا مشکل کم آبی به حداقل رسیده و فرد دچار گرمازدگی و عطش نشود.