کد خبر: 84575

با گذشت چندماه از اجرای برخی قراردادهای تولید مشترک خودروهای خارجی در ایران هنوز میزان داخلی‌سازی‌ خودروهای پیش‌بینی شده در هیچ‌یک از این قراردادها محقق نشده و این پیش‌شرط عملا به سرپوشی برای واردات ارزان‌تر قطعات و خودروها تبدیل شده است.

به گزارش کرمان خبر/داخلی‌سازی‌ 40درصدی در سال نخست اجرای قراردادهای تولید مشترک خودرو که در سال چهارم به 60 تا 70درصد خواهد رسید و راهیابی قطعه‌سازان ایرانی به زنجیره تأمین شرکت‌های خودروساز خارجی ازجمله الزامات وزارت صنعت برای ورود این شرکت‌ها به بازار ایران است. الزاماتی که در قراردادهای ایران‌خودرو- پژو، هیوندایی- کرمان موتور، سایپا - سیتروئن، برندهای چینی و... به پیش‌شرطی برای ورود این خودروسازان به بازار کشورمان تبدیل شده است. با وجود این داخلی‌سازی‌ 20درصدی پژو، کندی ساخت داخل خودروهای چینی و داخلی‌سازی حداقلی در قرارداد کرمان‌موتور و هیوندایی موجب نارضایتی قطعه سازان کشورمان شده است.

 

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبرنگار ما گفت: وزارت صنعت حداکثر فشار لازم برای داخلی‌سازی‌ قطعات خودروهای تولید مشترک را به شرکای خارجی آورده اما اینکه وزارت صنعت پذیرفته تا مثلا داخلی‌سازی‌ پژو 2008با 20درصد آغاز شود به‌دلیل زودتر شروع شدن تولید مشترک این خودرو نسبت به برنامه زمانبندی و میزان توانمندی قطعه‌سازان بوده و داخلی‌سازی‌ این خودرو در تابستان امسال به 40درصد می‌رسد.

 

امیر حسین قناتی با بیان اینکه صرف این الزام به‌طور 100درصد باعث نخواهد شد تا قطعه‌سازان ایرانی وارد زنجیره جهانی تأمین قطعات شرکای خارجی شوند، افزود: این هدف زمانی محقق می‌شود که قطعه‌سازان بتوانند قطعات باکیفیت، قیمت مناسب و در موعد مقرر مورد نیاز شرکای خارجی را تأمین کنند. وی افزود: بدون شک داخلی‌سازی‌ 40درصدی پژو 2008در ایران عملا تا تابستان امسال محقق خواهد شد، اما هنوز تیراژ تولید این خودرو به حد مطلوب یعنی تولید روزانه حداقل 32تا 40دستگاه نرسیده است.

 

با وجود صدرنشینی 2خودروساز کره‌ای هیوندایی و کیا در بازار خودروهای وارداتی، این شرکت‌ها رغبت چندانی به تولید داخل محصولات خود ندارند. اکنون همکاری کیا به مونتاژ خودرو سراتو با پلت‌فرم قدیمی در سایپا و مذاکره با برخی خودروسازان داخلی محدود شده و داخلی‌سازی‌ خودروهای ‌آی 10‌ آی 20و اکسنت در قرارداد هیوندایی و کرمان‌موتور نیز توفیق چندانی نداشته و ساخت داخل خودروهای چینی در کشورمان نیز بسیار کند است.

 

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت اعلام کرد، براساس قرارداد هیوندایی با کرمان‌موتور مقرر شده تا این خودروساز کره‌ای با دریافت مجوز واردات 6هزار دستگاه از محصولات خود داخلی‌سازی‌ این خودروها و همکاری با قطعه‌سازان ایرانی را آغاز کند که تاکنون 4هزاردستگاه خودرو وارد کرده و مجوز واردات 2هزاردستگاه خودرو دیگر را دارد. قناتی با بیان اینکه در این قرارداد شروع داخلی‌سازی‌ حداقل 20درصد است که باید تا یک‌سال به 40درصد برسد، افزود:

 

این خودروساز کره‌ای در ارائه برنامه ساخت داخل 40درصدی محصولات خود، فهرست قطعات و قراردادهای تولید داخل را به وزارت صنعت ارائه کرده است. قناتی در مورد داخلی‌سازی‌ خودروهای چینی نیز گفت: اکنون حدود 37درصد قطعات خودروهای‌ ام وی‌ام داخلی‌سازی‌ شده و در برخی خودروهای دیگر چینی به بیش از 40درصد نیز می‌رسد و اگر برای چینی‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد از ساخت داخل 70درصدی خودروهای خود در ایران نیز استقبال می‌کنند.

 

رئیس انجمن قطعه‌سازان از تشکیل کمیته ارزیابی داخلی‌سازی‌ محصولات قراردادهای جدید خودرویی خبر داد و گفت: تعامل قطعه سازان برای داخلی‌سازی‌ محصولات هیوندای در کشور کند است و هنوز داخلی‌سازی‌ 2محصول آی 10و آی 20هیوندای به 10درصد هم نرسیده است.

 

  رضا رضایی با بیان اینکه قرار شده انجمن قطعه‌سازان با تشکیل کمیته ویژه روند داخلی‌سازی‌ محصولات مشترک را ارزیابی کند، افزود: این موضوع باعث می‌شود تا ضمن حمایت فنی و تکنولوژی از قطعه‌سازان، فضای لازم برای مشارکت و تولید مشترک محصولات فراهم شود. وی در مورد داخلی‌سازی‌ پژو 2008 نیز گفت: اکنون میزان داخلی سازی این خودروتقریباً 26 درصد است و در نیمه سال آینده به داخلی‌سازی 40 درصدی می‌رسد.