کد خبر: 86541

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عنوان کرد

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: تهیه انواع خوراکی‌ها در میهمانی‌های افطاری موجب از بین بردن اثرات معنوی روزه و منجر به پرخوری و اسراف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کرمان خبر، امین سعیدی امروز با اشاره به اینکه روزه گرفتن آثار روحی و معنوی و همچنین اثرات جسمانی بسیار بالایی دارد، اظهار داشت: زمانی می‌توان از آثار مثبت روزه‌داری بهره‌مند شد که سحر و افطار مطابق با یک رژیم غذایی متعادل و متنوع باشد.

وی بیان داشت: روزه در درمان بسیاری از بیماری‌ها و همچنین استراحت دستگاه گوارش کمک می‌کند و روزه‌داری در کنترل قند، چربی خون، کاهش وزن و مشکلات دستگاه گوارش سودمند است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: وعده سحری یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی و مواد مغذی، انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزانه را تامین می کند و توصیه می‌شود، وعده سحری به هیچ عنوان فراموش نشود.

وی تصریح کرد: افرادی که در ماه مبارک رمضان اقدام به روزه‌داری بدون وعده سحری می‌کنند، عموما دچار بی‌حالی، بی‌حسی و ضعف در طول روز می‌شوند که این عوارض بدون ارتباط با ماه مبارک رمضان است، بلکه ناشی از اقدام به روزه‌داری بدون استفاده از وعده سحری است.

سعیدی خاطرنشان کرد: در وعده سحری از خوردن کربوهیدرات‌های ساده مانند قند، مربا، برنج، نان و زلوبیا پرهیز و سعی کنیم که غذاهای حاوی فیبر همچون غلات، حبوبات و سبزیجات استفاده کنیم و همچنین دو تا سه تکه نان سنگک به همراه پنیر، خرما و همراه با مقدار فراوان آب و مایعات یک وعده سبک و مناسب برای مصرف در زمان سحری است.

وی ادامه داد: همچنین سالاد همراه با یک تکه مرغ یا ماهی برای وعده سحری مناسب است و همچنین حلیم یک منبع غذایی غنی از پروتئین که با سرعت هضم کم برای وعده سحری است و سعی کنیم از غذاهای دیر هضم و حاوی فیبر که به تدریج هضم و جذب می‌شوند در حین سحر استفاده کنیم.

مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان داشت: از مصرف مایعات از جمله نوشیدنی‌های کافئین‌دار شامل قهوه، چای و نوشابه با توجه به دفع سریع از بدن خودداری کنید.

وی ادامه داد: افطار را بهتر است با مایعات ولرم از جمله شیر یا چای کمرنگ شروع کنیم و به تدریج از مواد غذایی سبک مانند نان، پنیر، گردو و سوپ استفاده کنیم و حتما باید فاصله زمانی بین افطار و خوردن شام وجود داشته باشد، برخلاف سحر که توصیه به استفاده از قندهای ساده همچون مربا، عسل و شکر نمی‌شود در هنگام افطار توصیه به مصرف مقدار کمی از مواد فوق می‌شود که گلوکز لازم برای تامین منابع غذایی سلول‌های مغز فراهم می‌شود.

سعیدی افزود: نوشیدن مقدار فراوان آب و یا نوشیدنی‌های سرد هنگام افطار و یا شام توصیه نمی‌شود و مایعات فوق موجب رقیق شدن اسید معده و عدم جذب مواد غذایی می‌شود، همچنین در افرادی که دچار نفخ شکم می‌شوند، بهتر است مایعات کمتری همراه با وعده افطاری مصرف کنند.

مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عنوان داشت: تهیه انواع خوراکی‌ها در میهمانی‌های افطاری موجب از بین بردن اثرات معنوی روزه و منجر به پرخوری و اسراف می‌شود.

انتهای پیام/