کد خبر: 86712

زمان وعده داده شده توسط مسئولان برای افتتاح ده ها پروژه شهری کرمان در حالی سپری شده است که شهرداری کرمان میراث دار طرح های نیمه تمام لقب گرفته و مردم همچنان در انتظار مانده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کرمان خبر، استان کرمان از ابتدای دولت یازدهم به یکباره با حجم بالایی از پروژه های شهری مواجه شد که بعضا در استان های مجاور کرمان حداکثر دو ساله به اتمام می رسند اما این پروژه ها حالا پس از سال ها زخمی شده اند برپیکر شهر کرمان، مردم که حالا به وجود این پروژه های نیمه کاره عادت کرده اند این سوال را از خود می پرسند که دلیل کلنگ زنی برخی از این پروژه ها چه بوده و چه تاثیری برعمران شهری گذاشته اند.

این سوال مطرح است که وقتی پیمانکار توان به اتمام رساندن این طرح ها را نداشته و یا در تامین اعتبار مشکل وجود داشته چرا همه این طرح ها همزمان آغاز شده و اعتبارات به چه دلیل به صورت موردی هزینه نشده است.

از مهمترین پروژه های در حال ساخت شهر کرمان پروژه زیر گذر آزادی، پل غیر هم سطح چهار راه امیر کبیر، شهید بادپا، سیدی، پروژه گود خشت مال ها، احداث هتل بر ارتفاعات شهر کرمان و تله کابین است، اینها پروژه هایی بود که تا چند سال قبل جزو مهمترین سرفصل های عملکرد مسئولان حتی در سطح استانداری بود.

اکثر این پروژه ها پس از گذشت سال ها نیمه کاره هستند و به دلیل اینکه اکثر مدیرانی که آن ها را کلید زده اند، حالا دیگر در سمت سابق خود نیستند، مدیران کنونی شهرداری باید برای حل مشکلات اعتباری و موانع موجود بر سر راه این پروژه ها چاره اندیشی کنند.

این نگرانی هم وجود دارد که افتتاح برخی از این پروژه ها سرانجامی مثل پل ولیعصر داشته باشند و نتواند باری را از دوش ترافیک شهر کرمان بردارد و گاه خود نیز عاملی برای ترافیک شوند.

قبل از آغاز پروژه های حوزه شهری باید طرح های مطالعاتی لازم انجام شود و فکر شود که احداث پل ها و سازه های مختلف شهری چه تاثیری می توانند بر روی ترافیک و رفاه شهری داشته باشند

در این خصوص با شهردار کرمان به گفتگو نشستیم، وی در خصوص احداث این پروژه ها گفت: طبیعی است که قبل از آغاز پروژه های حوزه شهری باید طرح های مطالعاتی لازم انجام شود و فکر شود که احداث پل ها و سازه های مختلف شهری چه تاثیری می توانند بر روی ترافیک و رفاه شهری داشته باشند.

سید مهران عالم زاده افزود: علم ترافیک در دنیای کنونی نشان داده است که احداث سازه های این چنینی نمی تواند بار زیادی از دوش ترافیک شهری بردارد به عنوان مثال اتوبان همت در شهر تهران و یا اتوبان صدر پس از سال ها خود به عامل ترافیک تبدیل شده اند چون تمام خودروهایی که از معابر مختلف تردد می کردند همه به سمت این سازه ها جذب می شوند و در نهایت ترافیک بیشتر می شود.

شهریور ماه پروژه آزادی زیر بار ترافیک می رود

شهردار کرمان بیان کرد: با این وجود شهرداری کرمان تمام تلاش خود را برای اتمام طرح هایی که از قبل آغاز شده اند به کار می گیرد و پیش بینی می شود با توجه به اقداماتی که صورت گرفته است پروژه آزادی به صورت کامل حداکثر تا شهریور ماه به اتمام برسد و همچنین پروژه پل سیدی هم حداکثر طی ماه های آینده به اتمام می رسد و به دلیل طولانی شدن روند ساخت در سال های گذشته، توجه ویژه برای بهره برداری از این پروژه شده است.

وی تاکید کرد: آنچه که مسلم است باید قبل از کلنگ زنی هر پروژه شهری مطالعات و کارشناسی لازم به خصوص در بحث ترافیک انجام شود تا سرمایه گذاری هایی که در شهر انجام می شود به عینه در راستای رفاه مردم و روان شدن ترافیک تاثیرگذار باشد.

معابر سطحی پروژه به جز محور بهمنیار به آزادی آزاد شده است که کار این محور هم در حال انجام است و مهمترین مشکل ما در این پروژه آزادسازی املاک در همین خیابان است

وی در خصوص پروژه میدان آزادی نیز گفت: معابر سطحی پروژه به جز محور بهمنیار به آزادی آزاد شده است که کار این محور هم در حال انجام است و مهمترین مشکل ما در این پروژه آزادسازی املاک در همین خیابان است.

عالم زاده بیان کرد: آب های زیر سطحی شهر کرمان یک چالش عمده در مسیر اجرای این پروژه هستند که با بتن ریزی گسترده ای که در حال انجام است این مشکل نیز به زودی برطرف خواهد شد.

وی گفت: پیش بینی ما برای افتتاح پروژه حداکثر تا شهریور ماه است هر چند که پیمانکار مرداد ماه را نیز به عنوان تاریخ اتمام قطعی اعلام کرده است.

مردم با پرداخت به موقع عوارض شهرداری را در توسعه شهر همراهی کنند

وی به مشکلات مالی شهرداری کرمان اشاره کرد و بیان داشت: مردم باید برای عمران شهری کرمان کمک کنند و این کار با پرداخت به موقع عوارض انجام می شود، در این صورت است که شهر توسعه پیدا می کند.

شهردار کرمان بیان کرد: ترجیح می دهیم برای آینده طرح ها با آینده نگری تعریف و اجرا شود، در حال حاضر اتمام طرح های نیمه تمام از دوره های قبل در دستور کار قرار دارد.

تغییر استاندار هیچ تاثیری بر روند اجرای طرح ها نمی گذارد

وی در خصوص احتمال مختل شدن اجرای طرح ها با تغییر استاندار گفت: این طرح ها از قبل هم با محوریت شهرداری انجام می شود و در حال حاضر نیز با تمام توان روند تکمیل طرحها ادامه دارد.

محمد سلیمانی، کارشناس ارشد عمران شهری می گوید: آنچه که طی سال های اخیر در کرمان روی داده است تلاشی برای خروج شهر کرمان از رخوت و رکودی است که سال ها گرفتارش بوده است، اما به نظر می رسد در برخی از این پروژه های طرح های مطالعاتی با دقت انجام نشده است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال اجرای پل سیدی پروژه ای هزینه بر است که از ابتدا روند کار به درستی پیش نرفته و در نهایت کاربرد این پل نیز در سطحی نیست که بتواند بار قابل توجهی از ترافیک را از دوش کمربندی شهر بردارد. در واقع به سادگی می شد طرح های دیگر و کم هزینه ای را در این بخش از کمربندی شهر ایجاد کرد.

وی ادامه داد: اصولا در علم ترافیکی روز دنیا ایجاد پل های روگذر و زیر گذر و میادین کمتر مورد توجه قرار می گیرد در مقابل سعی می شود با اجرای طرح هایی مانند تعریض معابر، توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی و ایجاد جذابیت در سازه های شهری شهرها را توسعه یافته کنند.

وی گفت: پس از احداث پل ولیعصر دیده می شود که این پل عملا موجب ایجاد ترافیک در معبر شمالی – جنوبی در شهر شده است ضمن اینکه قوسی که در بخش شمالی این پروژه ایجاد شده است نیز در کنار عدم پیش بینی دور برگردان موجب ترافیک قابل توجه در چهار راه خورشید شده است.

کرمان ساختاری سنتی دارد و وقتی پای حرف های گردشگران می نشینیم همین ساختار ساده شهری و عدم فروش تراکم و سادگی موجب جذب گردشگران شده است

وی بیان کرد: در کلان شهرها شاهد تسریع در اجرای طرح های عمران شهری هستیم اما می بینیم که مدیران فعلی شهرداری  میراث دار طرح هایی شده اند که سال ها بر زمین مانده اند و پیمانکار نیز در اجرای طرح هایی مانند پل امیرکبیر و پل شهید بادپا به کندی عمل می کند.

وی ادامه داد: کرمان ساختاری سنتی دارد و وقتی پای حرف های گردشگران می نشینیم همین ساختار ساده شهری و عدم فروش تراکم و سادگی موجب جذب گردشگران شده است، باید همین ساختار را حفظ اما زیباسازی کنیم و شهر را از حالت خموده خارج کنیم، متاسفانه بسیاری از طرح های بزرگ سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر نیز مدت هاست راکد هستند در صورتیکه مدیران باید حمایت لازم را از سرمایه گذاران انجام دهند تا دیگران هم به سرمایه گذاری در کرمان ترغیب شوند.

سلیمانی بیان کرد: البته در سال های اخیر کارهای خوبی در کرمان شروع شده است که تاکید می کنم قبل از اجرای چنین طرح هایی باید اقدامات مطالعاتی را با جدیدت بیشتری انجام دهیم و درنهایت کارشناسانی که این طرح ها را تایید می کنند باید جوابگو باشند.

وی به وجود بافت تاریخی در کرمان خبر داد و بیان کرد: کرمان در کار شهر یزد و کاشان بافتی تاریخی دارد که از آن به عنوان چاه نفت کرمان نام برده شده است، این چاه نفت مدت هاست به حال خود رها شده و متاسفانه هنوز هیچ اقامتگاه سنتی در کرمان ایجاد نشده است و این جای تعجب دارد.

مردم شهر کرمان باید بدانند که اجرای طرح های عمرانی در کنار مسائلی فنی که دارد نیاز به حمایت مردم نیز دارند، نگهداری و حفاظت از زیر ساخت های شهر کرمان که در سال های اخیر توسعه یافته است و همچنین پرداخت به موقع عوارض شهری می تواند کمکی موثر به مسئولان شهرداری کرمان باشد که با مشکلات مالی متعدد مواجه هستند.