کد خبر: 86988

در اینجا پاسخ های یک خبرنگار به سوالاتِ سردار ابوحمزه از اصحاب رسانه استان کرمان را می خوانیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کرمان خبر، در اینجا پاسخ های یک خبرنگار به سوالاتِ سردار ابوحمزه از اصحاب رسانه استان کرمان را می خوانیم.

بسم ا... الرحمن الرحیم

فرمانده سپاه ثارا... سردار سرافراز "ابوحمزه" به مناسبت روز خبرنگار سوالاتی را مطرح کردند که در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد. قبل از اینکه خبرنگاران به این سوالات پاسخ دهند، به قول معروف «چوب را که برداری گربه دزده فرار می‌کنه» آن‌ها که به نوعی خطاب سوالات بودند، برآشفتند و عکس العمل نشان دادند.

جامعه رسانه‌ای استان با طرح این سوالات خود را در آزمونی دید که بهترین داور آن خودِ متولیان رسانه‌ها هستند.

سوالات مخاطب خود را پیدا کردند و این یعنی جواب سوالات.

علی ایحال بنده نیز به عنوان یک رسانه‌ای به طور مختصر پاسخ‌هایی به سوالات دادم.

آذر همتی- 16/5/97

۱-چرا بعضی از رسانه ها، از پرداختن به فراگیری علمی وعملی قرآن واحادیث رسول خدا) صلوات الله علیه (و ائمه هدی) علیهم السلام (برای مخاطبین خودداری می‌نمایند؟

ج: شاید بگویند پرداختن به این مسائل، کاری تخصصی است و رسانه‌ی مستقل می‌طلبد ولی چنانچه مدیران رسانه تمایلی برای پرداختن به این موارد را داشته باشند، می‌‌توانند از کسی که اهل فن باشد کمک گرفته و ستونی از نشریه یا رسانه خود را به این موضوع اختصاص دهند.

برخی از رسانه‌ها به قدری با این فضا بیگانه‌اند که ترجیح می‌دهند اصلا ورود نکنند.

اعتقاد به اینکه قرآن و ائمه اطهار علیهم السلام برکت کار و زندگی ما هستند، در برخی ضعیف است و لذا توفیق ندارند که از ابزار رسانه برای ترویج این مهم بهره ببرند.

برخی رسانه‌ها به دنبال جذب مخاطبان خاصی هستند و پرداختن به آیات و روایات را مانع جذب مخاطب می‌پندارند.

برخی هم با تفسیر به رای، از آیات و روایات استفاده ابزاری می‌کنند.

۲-چرا بعضی از رسانه ها، از تبیین شخصیت امام راحل عظیم الشأن وامام خامنه‌ای مدظله العالی پرهیز کرده و فقط به جمله‌ای کوتاه اکتفا می‌کنند؟

ج: برخی از رسانه‌ها تبیین شخصیت امامین خمینی و خامنه‌ای را مغایر اهداف خود می‌پندارند. این دو بزرگوار اهل تساهل و تسامح نبوده و نیستند لذا رسانه‌ای که به دنبال تساهل و تسامح است، خوش ندارد به این دو شخصیت بپردازد.

رسانه‌ای که از خارج از کشور خط می‌گیرد، تمایلی ندارد که ابعاد مختلف شخصیت‌های بزرگواری چون امامین خمینی و خامنه‌ای را بشناسد و بشناساند.

رسانه‌ای که به دنبال منافع و مطامع خاصی باشد، از این امر دوری می‌کند.

رسانه‌ای که تراز انقلاب اسلامی نباشد، لیاقت و توانایی پرداختن به این مهم را ندارد.

رسانه‌ای که آرمان‌های انقلاب اسلامی را درک نکرده باشد، شخصیت این دو بزرگوار را هم نخواهد شناخت.برخی هم رسانه را دکان احزاب سیاسی و یا محلی برای تبلیغات انتخاباتی کرده‌اند، فلذا با تبیین شخصیت امامین خمینی و خامنه‌ای قرابتی ندارند.

برخی برای خالی نبودن عریضه، به بیان جمله‌ای از آن دو بزرگوار اکتفا می‌کنند در حالی که آرمان‌ها و بیانات گهربارشان را به بوته فراموشی سپرده‌اند و گاه بر خلاف آن آرمان‌ها قلم می‌زنند.

۳-چرا بعضی از رسانه ها، از توفیقات وموفقیت‌های بسیار گسترده وعمیق ومعجزه آسای انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته پرهیز داشته وفقط و فقط به طرح مشکلات بدون نقد منصفانه می‌پردازند؟

ج: رسانه باید بدون حب و بغض به بیان واقعیت‌ها بپردازد اگر رسانه‌ای در این بخش ضعیف عمل کند، حتما ریگی به کفش دارد و دارای اندیشه‌ای مستقل نیست.

برخی رسانه‌ها به عنوان ستون پنجم دشمن عمل کرده و همواره با پنهان کردن حقایق، به دنبال برجسته کردن معایب هستند.

برخی نیز تمایلی ندارند که موفقیت‌ها و خدمات نظام را مطرح کنند چرا که با «جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر» از اساس مخالفند و اصولا اسلام را تنها دین عبادت فردی می‌دانند و برای این دین کامل الهی، قدرت اداره جامعه قائل نیستند.

۴-چرا بعضی از رسانه ها، از طرح جنایت‌ها وخیانت‌های رژیم منحوس پهلوی، آمریکا، انگلیس، رژیم غاصب صهیونیسم، بعضی دولت‌های مرتجع منطقه مثل رژیم آل سقوط و دنباله رو‌های آنان نظیر منافقین وسلطنت طلب ها، تحلیلی عالمانه و واقع گرایانه ارائه نمی‌کنند؟

ج: ضعف در دشمن شناسی مهم‌ترین عامل این موضوع است.

رسانه‌ای که چشم خود را بر جنایات فوق‌الذکر می‌بندد ولی برای کشته شدن چند فرانسوی اشک تمساح می‌ریزد، از وجدان کاری بی‌بهره است.

رسانه‌ای که دوست را از دشمن نشناسد، نمی‌تواند در راستای جنایات امریکا، صهیونیسم، آل سقوط و ... روشنگری کند.

رسانه‌ای که سر در آخور بیگانه دارد، هرگز نمی‌تواند از جنایتکاران فوق، تحلیلی عالمانه و واقع‌گرایانه ارائه نماید.

۵-چرا بعضی از رسانه ها، از خیانت فتنه، فتنه گران وسران آنان در سال ۷۸،۸۸،۹۶ سخنی نگفته وحتی بعضا از فتنه دفاع می‌کنند؟

ج: آنان که بعد از گذشت این سال‌ها و افشای ماهیت خائنانه سران فتنه، هنوز از آن‌ها دفاع می‌کنند و در فرصت‌های مختلف از رفع حصر سخن به میان می‌آورند، یا همچنان جاهلند و یا پیاده نظام دشمن هستند که به دنبال فرصت برای ضربه زدن به نظام می‌باشند.

۶-چرا بعضی از رسانه ها، از طرح زندانیان آزادشده پس از اتمام محکومیت فتنه گری وقرارگرفتن در مسئولیت‌ها سخنی به میان نیاورده ومهرسکوت بر رسانه هایشان زده واز آنان تجلیل وتقدیرمی کنند؟

ج: عدم بصیرت و یا هم‌سویی با فتنه‌گران باعث می‌شود برخی از رسانه‌ها به این بلیه مبتلا شوند. رسانه‌ای که فتنه‌های فوق را "اعتراض" خطاب می‌کند، یا در درک مسائل ضعیف است یا به واسطه‌هایی خود را مدیون سران فتنه می‌داند و یا خود از فتنه‌گران است؛ پس نمی‌تواند نسبت به عُمال فتنه و محکومین آن عکس العمل مناسبی داشته باشد.

۷-چرا بعضی از رسانه ها، زمینه سازی برای مطالبه گری مردم وپاسخگویی مسئولان واقدام به هنگام آنان را فراهم ننموده وفقط با تعریف وتمجید از بعضی مسئولان خودرا قانع می‌کنند؟

ج: این رسانه‌ها با اهداف "رسانه" بیگانه‌اند و فقط در فکر منافع خود هستند. یکی از رسالت‌های مهم رسانه‌ها بحث مطالبه‌گری و طرح مشکلات مردم و گرفتن پاسخ از مسئولین است، رسانه‌ای که به این وظیفه عمل نکند، ماهیت و هویت خود را زیر سوال می‌برد.

برخی از رسانه‌ها نان را به نرخ روز می‌خورند و با تعریف و تمجید از مسئولین، تنها به فکر منافع مادی خود هستند و در این راستا رسالت خود را زیر پا می‌گذارند و گویا "رسانه" را دکانی برای کسب و کار و تجارت دیده‌اند.

و البته نداشتن استقلال مالی رسانه، نیز موجب دست‌درازی به سوی مسئولین می‌شود و همین امر باعث بروز رفتارهای چاپلوسانه خواهد شد.

۸-چرا بعضی از رسانه ها، مشکلات معیشتی اقشار مردم را مطرح نکرده وراهکار‌های منطقی ارائه ننموده وفقط به تبلیغات پول ساز برای مرفهین بی درد اکتفا می‌کنند؟

ج: رسانه‌ای که به جیب مسئول بی مسئولیت و مرفه بی درد وابسته باشد، هیچگاه مشکلات معیشتی مردم را حتی اگر ببیند، منعکس نمی‌کند چرا که خودش ضرر می‌کند.

این گونه رسانه‌ها که معمولا به بلندگوی قشر خاصی تبدیل شده و چیزی از رسالت رسانه‌ای بر دوش ندارند، اگر با دولت حاکم همسو باشند که چشم و گوش خود را به روی بدیهی‌ترین مشکلات جامعه و مردم می‌بندند و فقط به دنبال شکار فرصت‌ها برای پر کردن جیب خود هستند و اگر هم از نظر مواضع سیاسی با دولت حاکم همسو نباشند، کوچکترین مشکل را چنان بزرگ می‌کنند که گویی مملکت به بن بست رسیده است. برای این قبیل از رسانه‌ها، معیار، جیب‌شان است، هر کس بیشتر جیب را پر کرد، او در صدر اخبار و گزارشات و مطالب منتشر شده قرار می‌گیرد.

۹-چرا بعضی از رسانه ها، نسبت به بدحجابی و بی حجابی، استفاده از حیوانات درخودرو ومنزل، کنسرت‌های خلاف شرع وقانون، ورزش بانوان با حرکت‌های ابتذال، لباس‌ها با مدل غربی، آرایش‌های تهییج کننده و شبهه پراکنی توسط دشمنان در فضای مجازی در عرصه ابتذال فکری واخلاقی همانند: فمنیسم، هوی متال و راک وغیره هیچ حرف وسخنی نمی‌گویند؟

ج: رسانه‌ای که بیمار باشد، نمی‌تواند درمان‌گر بیماری‌های مبتلا‌به جامعه باشد. رسانه‌ای که در کادر دفتری و خبری خود از زنان استفاده ابزاری می‌کند و ممانعتی با حضور آرایش کرده‌ی آنان ندارد، چگونه می‌تواند نسخه‌ی شفا بخشی برای جامعه بپیچد؟

رسانه‌ای که نان را به نرخ روز میخورد و با رسالت واقعی خود بیگانه است، چگونه می‌تواند در برابر آسیب‌هایی که در سوال مطرح شده بایستد و اعتراض و روشنگری کند؟

رسانه‌ای که قبله‌ی آمال و آرزوهایش جامعه‌ی غربی است، چگونه می‌تواند سبک زندگی اسلامی را ترویج کند؟

کسانی که بار علمی و مذهبی مناسبی ندارند و متولی مدیریت رسانه شده‌اند، نمی‌توانند در برابر مشکلات فوق راهکار ارائه دهند.

۱۰-چرا بعضی رسانه ها، رسالت وتکلیف الهی، قانونی، عقلی، شرعی وملی خود را فراموش کرده وبادریافت پول‌های کذایی فقط وفقط کورکورانه افکار واندیشه لیبرال دموکراسی و فرهنگ غرب را تبلیغ می‌نمایند وبه این کار بی اساس افتخار می‌کنند؟

ج: از کسی و یا کسانی که هویت خود را فراموش کرده و فرهنگ اصیل و غنی اسلام و ایران را نادیده گرفته توقعی جز پناه بردن به فرهنگ لیبرال مسلک غرب نیست.

امروزه جنگ‌های دنیا جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی است و امریکا و صهیونیسم برای پیشبرد اهداف خود به استفاده از فضای رسانه در ابعاد مختلف از فیلم و عکس گرفته تا ماهواره و فضای مجازی و ... به انحاء مختلف در تلاشند تا آنچه را می‌خواهند به جوامع دیگر القا کنند و در این مسیر هم از جیب خودشان و هم از جیب آل سعود هزینه می‌کنند تا به اهداف خود در تغییر سبک زندگی مردم برسند و در این میان هستند کسانی که به راحتی، آگاهانه و یا ناخودآگاه رسانه‌ی خود را بلندگوی تبلیغات دشمن می‌کنند و با افتخار از اینکه به خیال خودشان با جامعه جهانی همراه شده‌اند، فعالیت می‌کنند.

۱۱-چرا بعضی از رسانه ها، انقلابی فکر کردن، انقلابی عمل کردن، انقلابی حرکت کردن، انقلابی ماندن را از مسئولان طلب نمیکنند وفقط به کار‌های روزمره خودرا قانع می‌کنند؟

ج: کسی می‌تواند انقلابی رفتار کردن را از مسئولین طلب کند، که خودش مروج این رفتار باشد. بی شک از رسانه‌ای که رنگ و بوی انقلابی‌گری ندارد، نمی‌توان انتظار چنین رفتاری را داشت.

۱۲-چرا بعضی از رسانه ها، فقط عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در استان را نقد کرده ومرتب با سوالات گوناگون پیگیراقدامات قرارگاه هستند، لذا هیچ سوال ومطالبه‌ای از کسانی که سهام طلایی، موسسه مولی الموحدین، هفت باغ علوی، ارگ بم، کارخانجات، معادن، مراکز تفریحی را در اختیاردارند، پرسیده نمی‌شودو این‌ها خط قرمز است ونباید مطالبه ومطرح شوند؟!

ج: متاسفانه برخی متولیان رسانه‌ای کوردل که نمی‌توانند و نمی‌خواهند نقش بی بدیل سپاه را در امنیت، آرامش و پیشرفت کشور ببینند، به دنبال حضور قرارگاه خاتم در پروژ‌ه‌های سازندگی و عمرانی، شروع به نق زدن می‌کنند و از اینکه مردم با خدمات این نیروها آشنا شوند به شدت بیم دارند چرا که تفکرشان وابسته به جایی است که چشم دیدن سپاه و زیرمجموعه‌های آن را ندارند.

بله متاسفانه عده‌ای به نام سهام طلایی، هفت باغ علوی، مولی الموحدین و ... سرمایههای این استان را با سود هنگفت به جیب زدند و قائل به ارائه صورت مالی و عملکرد نیستند و همچنان به دنبال مجاری جدیدی برای چنگ انداختن بر سرمایه‌ها و ثروت‌های استان هستند که این غارتگری از دید رسانه‌های بسیاری در استان قابل نقد نبوده و بی شک اگر بخواهند انتقاد کنند، جیب‌آن‌ها را با پول‌های کثیفی که انباشته‌اند پر می‌کنند تا جایگاهی برای نقد نماند.

در حالی که خدمات قرارگاه خاتم که هنوز طلب زیادی بابت آن‌ها از مسئولین دارد، ملموس و در مقابل چشم مردم است. بغض و کینه‌ی برخی نسبت به نهادهای موثری مانند سپاه و زیرمجموعه‌هایش که ریشه در اندیشه‌های لیبرال مسلکی آن‌ها دارد، موجب می‌شود نتوانند این خدمات را برتابند و به ناچار رویه نق زدن را در پیش می‌گیرند.   

13-چرا بعضی از رسانه ها، به مفاسد اقتصادی که مانند زالو خون مردم را می‌مکند نپرداخته وفقط به بیان یک خبر کوتاه اکتفا نموده وبه عناصر اصلی نمی‌پردازند؟

ج: ای کاش در مقابل انتشار خبر دستگیری مهدی جهانگیری که به اتهام مفسد اقتصادی بازداشت شد، رسانه‌های مکتوب و مجازی استان بررسی شود تا مشخص شود چند درصد از رسانه‌ها به واقع دغدغه‌ی مردم را دارند و به فکر انتشار حقایق و پیگیری آن هستند؟ استان کرمان مدعی است که در زمینه دریافت مجوز نشریات و رسانه‌ها رتبه دوم یا سوم کشوری را دارد، به راستی چند درصد از این رسانه‌ها که مدعی انتشار بهنگام اخبار و رویدادها و روشنگری در جامعه هستند، در انتشار اخبار مربوط به مفاسد اقتصادی دست به قلم می‌شوند؟

سیاسی کاری به حدی در برخی رسانه‌ها زیاد است که نمی‌خواهند ببینند و اعتراف کنند که دولتی اشرافی با مدیران و مسئولینی بی تعهد امور را بدون نظارت به حال خود رها کرده‌ و هر روز شاهد انتشار اخباری از سوء استفاده‌های اقتصادی و مکیدن سرمایههای کشور توسط کسانی هستیم که در جایگاه خدمت به مردم قرار دارند.

۱۴-چرا بعضی از رسانه‌ها، از طرح الگو‌های اصلی واثرگذار همانند نقش رزمندگان اسلام در جبهه مقاومت ونقش کلیدی فرمانده مجاهد وفداکار آن عرصه، سردار حاج قاسم سلیمانی وسپاه وبسیج به صورت مستشاری سخنی نگفته ودلخوش به الگو‌های بدلی وغربی روز را شب می‌کنند؟

ج: اینکه کسانی و یا رسانههایی توفیق داشته باشند که از نقش رزمندگان در جبهه مقاومت و بالاخص از سردار سرافراز سپاه حاج قاسم سلیمانی چیزی بگویند و بنویسند، سعادتی است که نصیب هر کسی نمی‌شود. رسانه‌ای می‌تواند در این زمینه قلم بزند که خود را وامدار خون شهدا و نظام اسلامی بداند.

رسانه‌ای که هنوز باور ندارد در سایه امنیت حاصل از خون شهدا و ایثار رزمندگان (در داخل و خارج کشور)، منتشر می‌شود، چگونه می‌تواند قدردان این عزیزان باشد؟

برخی هنوز نمی‌فهمند اینکه می‌گوییم ما مرزهایمان را به کیلومترها دورتر انتقال داده‌ایم تا از این آب و خاک و نظام محافظت کنیم، یعنی چه؟

رسانه‌هایی که برای کشته شدن چند فرانسوی در عملیات ترور توسط داعش، اشک می‌ریزند، نمی‌دانند که هدف اول داعش، ایران بوده و هست لیکن ایثار و فداکاری رزمندگان به فرماندهی سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی این خطر را دفع کرده است.

و الان هم که دشمن در مرزهای شرقی و غربی هر روز توطئه می‌کند و ما برای حفظ تمامیت ارضی شهید و مجروح می‌دهیم، آنگونه که باید رسانه‌ها به آن نمی‌پردازند و برای شهدای امنیت کشور شمع روشن نمی‌کنند.

رسانه‌های بیماری که یا از روی جهالت، یا بی‌بصیرتی و یا مغرضانه از کنار اخبار شهادت نیروهای حافظ امنیت می‌گذرند، نمی‌خواهند از خواب بیدار شوند و از خود سوال کنند به راستی چرا امریکا دور تا دور کشور ما را با پایگاه‌های نظامی خود محاصره کرده؟ و چگونه است ما در منطقه‌ای پر از آتش و جنگ، در امنیت و آرامش سپری می‌کنیم؟

این رسانه‌ها نقش پیاده نظام دشمن را بازی می‌کنند که البته بعضی هدفمند به کار گرفته شده‌اند و برخی نیز با ناآگاهی در زمین دشمن بازی می‌کنند.

انتهای پیام/