کد خبر: 63169

باید صندوق های پس انداز و سرمایه گذاری به گونه ای برای اعطای تسهیلات فعالیت کنند که در کنار فعالیت های ضد تورمی دولت برنامه های مسکن به خوبی اجرا شوند.

به گزارش افکارنیوز ، عباس آخوندی در اولین نشست خبری خود که به مناسبت روز حمل و نقل برگزار شد، در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر این که آیا در برنامه های سه تا پنج ساله صندوق های سرمایه گذاری و پس انداز با ۳۰ میلیون تومان قدرت خرید خانه ایجاد می شود؟ اظهار کرد: برنامه های ضد تورمی دولت در حال اجراست و صندوق های پس انداز و سرمایه گذاری نیز در این زمینه فعالیت می کنند.

وی با اشاره به وام مسکن و افزایش تسهیلات مسکن در کشور گفت: سیاست دولت این است که با هر گونه اقدامی که منجر به افزایش تورم می شود برخورد کند.

وام فعلی ۱۰ درصد قیمت خانه را شامل می شود

وزیر راه و شهرسازی افزود: به هیچ وجه برای افزایش وام مسکن به بانک مرکزی متوسل نمی شویم چراکه این استراتژی کلی کشور و گفته رییس جمهور است.

به گفته آخوندی این کار به این مفهوم نیست که در حوزه مسکن صندوق های پس انداز و سرمایه گذاری فعال نشوند چرا که در اکثر کشورها سهم تسهیلات بانکی از قیمت مسکن بیش از ایران است و در برخی از کشورها این سهم به ۹۰ درصد می رسد.

به گفته وی در ایران اعطای وام مسکن در شهرهای کوچک ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت مسکن و در شهرهای بزرگ حدود ۱۰ درصد قیمت واحد مسکونی را شامل می شود.

به زودی وام مسکن از انحصار بانک مسکن خارج می شود

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید صندوق های پس انداز و وام مسکن را از انحصار بانک مسکن جدا کنیم و کلیه بانک ها بتوانند پس انداز مسکن داشته باشند و منابع از داخل اقتصاد بدون ایجاد تورم فراهم شود.

به گفته وی این ایده کلی است که مطرح شده و به زودی جزئیات آن ارائه می شود و نیازمند به تصویب رسیدن در هیات وزیران است.

تامین ۵۰ درصد قیمت خانه از طریق وام

آخوندی معتقد است: هدف کلی این است که طبقه متوسط جامعه حداقل ۵۰ درصد قیمت مسکن را تسهیلات بگیرد اما باید در مقابل پس انداز هم داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا این کار شدنی است؟ گفت: نا امید نیستم اگر به این موضوع نا امید بودم هرگز اقدام نمی کردم.

فقط خرید و فروش ساختمان های مسکن مهر آزاد است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر گفت: این آزادسازی در بخش اعیان صورت می گیرد و با عرصه صحبتی نمی شود.

آخوندی افزود: برنامه جامع مسکن در حال فعال شدن و بازنگری است و هدف عمده در بخش مسکن فعال شدن بازار مسکن است.

وی تصریح کرد: این که تنها دهک خاصی در جامعه برای صاحبخانه شدن مد نظر باشد را نداریم بلکه نگاه ما فعال شدن کل حوزه مسکن است که این امر منجر به خروج از وضعیت رکود تورمی می شود.

به زودی تصمیمات و برنامه های بخش مسکن اعلام می شود

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اجرای طرح جامع مسکن با کلیات آن در حال برنامه ریزی است. همچنین برنامه های مسکن با دولت و بانک مرکزی برای سال آینده در حال بررسی است و به زودی به تصمیمات رسمی و قانونی در این باره می رسیم.

مطرح شدن تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس

آخوندی با اشاره به تفکیک وزارت راه و شهرسازی گفت: این موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و باید توجه کرد که در دنیا سنت های مختلفی از جمله ترکیب یا تفکیک مسکن و حمل و نقل وجود دارد که در سیستم های اروپایی عمدتا ترکیب و در سیستم های آمریکایی تفکیک دیده می شود که هر یک محاسن و معایبی دارند.

به گفته وی از اوایل دهه ۷۰ ایجاد شهرهای جدید در کشور مقرر شد و اگر درهمان زمان ادغام این دو وزارتخانه صورت گرفته بود پیش از ایجاد شهرهای جدید باید مترو و راه برای آن ها ایجاد می شد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این در حالی است که همه دنیا وسایل دسترسی سریع به شهرهای جدید را دارند و این امر در حال حاضر منجر به آلودگی هوا و مشکل دسترسی به شهرهای اقماری می شود.

مخالفت تلویحی آخوندی با تفکیک وزارت راه و شهرسازی

وی افزود: در زمانی که این دو وزارتخانه تفکیک نبودند برای ایجاد شهرهای جدید، هر یک از وزارتخانه ها کار خود را انجام می دادند اما اگر از دید توزیع جمعیت و توزیع فعالیت در سرزمین نگاه شود این ادغام مفید است.

آخوندی با اشاره به این که در حوزه صنعت حدود ۵۸ میلیون تن ظرفیت کارخانه های در حال احداث است، گفت: اگر توزیع شهری و شبکه های ریلی به خوبی هماهنگ شوند این سرمایه اتلاف نمی شود.

به گفته وی اگر این میزان ظرفیت وارد جاده ها شوند تمام جاده ها از بین می روند چراکه هر یک تن بار در جاده هفت برابر سوخت در مسیر ریل مصرف می کند و ما مجبوریم حمل ونقل ریلی را همزمان با توسعه ریلی برقرار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه شهرک های مسکونی و توزیع جمعیت با برنامه حمل و نقل گفت: باید این دو با یکدیگر یکپارچه و هماهنگ شوند.

آخوندی افزود: عده ای معتقدند این تفکیک حجم کار زیادی است و باید به سهم بخش خصوصی توجه شود. اگر قرار باشد دولت هم خود بسازد و هم اجرا کند حجم کار افزایش می یابد چرا که نیاز به تغییر مدل داریم.

کاهش قدرت مالی بانک مسکن به دلیل فشارهای مسکن مهر

وی با تاکید بر این که بانک مسکن به دلیل حجم زیاد اعتباراتی که در رابطه با مسکن مهر به آن تحمیل شد، قدرت تسهیلات دهی اش کاهش یافت، اظهار کرد: براساس تصمیمی که دولت برای کل مسکن مهر خواهد گرفت باید قدرت تسهیلات دهی بانک مسکن افزایش یابد و امیدواریم بتوانیم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم که هنوز جزئیات آن منتشر نشده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که باید از ظرفیت های موجود بخش مسکن استفاده شود، گفت: استفاده از ظرفیت بافت های قدیمی و بهسازی آن ها از جمله موضوعاتی است که در حال انجام است و زمانی که جزئیات آن به دست آمد آن را به اطلاع عموم می رسانیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کنترل جمعیت کلان شهرها و کاهش ظرفیت کلان شهرها، گفت: باید کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ و کلان شهرها افزایش یابد چرا که در حال حاضر کیفیت زندگی در این شهرها مناسب نیست.

آخوندی تصریح کرد: در حال حاضر شهر تهران با آلودگی هوا روبرو است و کیفیت زندگی در کلان شهرها کاهش یافته است.

وی با اشاره به نحوه مصرف سوخت و آلاینده های شهری، جمعیت پذیری و ظرفیت شهرها گفت: نسبت به افزایش جمعیت در شهر تهران از دهه ۴۰ هشدار داده شده بود اما مورد توجه قرار نگرفت.

کریدورهای هوایی در ۴ منطقه تهران

وزیر راه و شعهرسازی با بیان این که تهران دارای چهار کریدور هوایی در چهار منطقه است، اظهار کرد: کریدور هوایی منطقه چهار، ۲۲ و مناطق یک و دو باید کمترین تراکم جمعیت را داشته و دارای بیشترین سبزینه باشند.

به گفته وی این مناطق باید به عنوان ریه تنفسی شهر محسوب شوند اما در مقابل بیشترین تخریب باغات در منطقه ۲۲ صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کمیسیون ماده پنج شهرسازی گفت: این منطقه بیش از ۶۰۰ هزار مترمربع افزایش بنا داشته و منطقه یک تهران که باید از جمله مناطق سبز شهر باشد از جمله مناطق پرتراکم محسوب می شود.

آخوندی با گلایه از این که در یک مصوبه رسمی در اردیبهشت ماه سال گذشته یک طبقه به کل تهران افزوده شد، گفت: در یک جلسه ۱۷ درصد روی تراکم شهر تهران گذاشته شد.

وی تاکید کرد: باید زندگی بیش از هشت میلیون نفر در تهران که وابسته به برنامه های شورای عالی شهرسازی پیگیری شود و ما نیز در وزارت راه و شهرسازی پیگیر این موضوع هستیم.