کد خبر: 86432

کرمان خبر گزارش می دهد؛

امروزه درجهان صنعتی، مسئله رقابت جهت فروش محصولات تولیدی، امری مهم و تعیین کننده برای ادامه حیات صنایع آن کشور محسوب می شود و صنعتی قابل استمرار است و امکان رشد و گسترش دارد که بتواند با همتاهای داخلی و یا خارجی خود رقابت کند و این مهم میسر نیست مگر با بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کرمان خبر، امروزه درجهان صنعتی، مسئله رقابت جهت فروش محصولات تولیدی، امری مهم و تعیین کننده برای ادامه حیات صنایع آن کشور محسوب می شود و صنعتی قابل استمرار است و امکان رشد و گسترش دارد که بتواند با همتاهای داخلی و یا خارجی خود رقابت کند و این مهم میسر نیست مگر با بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی.
امروزه در کشور مبلغی حدود %۱۷ از تولید ناخالص ملی صرف ضایعات، دوباره کاری، و عدم قبول کارهای ساخته شده می شود.
برای رشد کیفیت محصولات تولیدی بایستی به عوامل موثر در کیفیت محصولات تولیدی به موازات کنترل کیفیت اهمیت داده شود و در جهت بهبود این عوامل اقدامات اساسی نمود.
در ارتباط با محاسن و مزایای حمایت از کالاهای تولید داخلی رویکردی که با تحقق دقیق و شایسته آن،بسیاری از معضلات و موانع پیش روی توسعة اقتصادیِ کشور رفع و حل و فصل خواهد شد، امری که با آنالیز نارسایی های فعلی جامعه به این واقعیت پی خواهیم برد که هر آنچه در این خصوص(حمایت از کالای ایرانی یا پشتیبانی و حمایت از تولید ملی) تلاش افزون تری لحاظ شود به همان میزان روند پیشرفت کشور با سرعت مضاعف تری همراه خواهد شد.

قطعِ به یقین، دستیابی به چنین توفیقی، مستلزم تامین الزامات و اقتضائات خاص به خود است و صرفا با شعار و سخن وری و نگارش چنین گزارشات و مقالاتی نمی توان به این امر خطیر دست یافت.

یکی از الزامات اساسی برای حصول این امر به ارتقای کِیفی محصولات معطوف می شود،ضرورتی که تامین آن راه را برای جلب توجه شهروندان ایرانی به خرید و تهیه محصولات ِداخلی می گشاید،گشایشی که سرمنشاء فرازهای دیگری از موفقیت خواهد بود.

متاسفانه به دلیل نظارت ضعیف دستگاه های ذی ربط در دهه های گذشته،تصوری در میان بخش قابل توجهی از جامعه غالب گشته که کالای خارجی از حیث کیفی بر کالاها و محصولات ایرانی برتری دارد، ذهنیتی که شوربختانه باعث ظهور و بروز چالش های متعددی برای اقتصاد کشور شده و اگر نگوییم پاشنه آشیل،اما قطعا مُسبب خسارات اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و صنعتی بسیاری برای این مرز و بوم شده است.

البته در این میان،کم نیستند ذهنیت‌ها و تصورات غلط و نا به حقی که باعث تضعیف کالای ایرانی به نسبت محصولات خارجی شده است.

به واقع ضمن تأیید بی کیفیت بودن برخی از تولیدات داخلی، اما بسیاری از اقلام و کالاهای داخلی همچون کفش ایرانی، مواد غذایی،برخی از البسه و پوشاکِ تولید داخل و غیره نه تنها با نمونه‌های خارجی آن برابری می کند بلکه بعضا از کیفیت به مراتب بالاتری نیز برخوردار می باشند اما عدم توجه تولیدکنندگان داخلی به ارتقای کیفی تولیدات خود باعث تعمیم این تصور بر تمام اقلام و کالاهای ایرانی شده است و گویی برخی از کالاها به ملاک و معیاری برای سنجش کلیه محصولات تولید داخل مبدل شده اند.

 افزایش کیفیت محصولات،رمز موفقیت و شکوفایی تولید داخل

سید علی طاهری نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که تحقق و اجرای شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در گرو عزم و تلاش دوچندان مسئولان کشوری است، گفت: در سال جدید مجلس و دولت به عنوان دوبازوی نظارتی و اجرایی کشور باید با برنامه‌ریزی از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند.

وی با بیان این که وضعیت تولید داخلی در چند سال اخیر مطلوب نبوده است، یادآور شد: رمز موفقیت و شکوفایی تولید داخل، افزایش کیفیت محصولات است.

طاهری با تأکید بر این که حوزه تولید در کشور نمود داخلی و صادراتی نداشته است، گفت: مسئولان باید با همت مضاعف و برنامه‌ریزی دقیق میزان تولیدات داخلی را افزایش و سطح واردات محصولات خارجی را کاهش دهند.

این نماینده مجلس هشتم، با اشاره به بی‌رغبتی مردم برای خرید محصولات ایرانی، افزود: افزایش کیفیت محصولات داخلی و متناسب بودن قیمتشان راهی برای شکوفایی اقتصاد کشور به‌شمار می‌آید.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، به عملکرد دستگاه‌های اجرایی در تحقق شعار جهاد اقتصادی در سال 90 اشاره کرد و افزود: متأسفانه اقدامات و کارهایی که برای تحقق شعار جهاد اقتصادی صورت گرفت به هیچ وجه در شأن کشور و ملت ایران نبوده است.

در شرایط فعلی کشور ،حمایت از کالای ایرانی از اصول ضروری و اولویت دار

سیروس کمیجانی، یکی از فعالان حوزه تولیدی و صنعتی با اشاره به نقش مخرب کیفیت نامطلوب برخی از محصولات ایرانی بر دیگر کالاها و محصولات تولید داخلی، اظهار کرد: نمونه و مصداق بارز این امر را می توان در حوزه خودروسازی کشور مشاهده نمود که شوربختانه به شاخص و مولفه ای برای زیر سئوال بردن کالاهای ساخت ایران مبدل شده است.

وی افزود: شخصا هرگاه در محافل خصوصی و عمومی در حمایت از کالای ایرانی لب به سخن می گشایم،افراد و گروه هایی که تحت تاثیر عوامل مختلف به مدافعان محصولات خارجی تبدیل شده اند، با به میان کشیدن موضوع کیفیت خودروهای داخلی به نقد تولیدات داخلی مبادرت می ورزند که البته این رویه و رویکرد در زیر سئوال بردن تولیدات ایرانی افزون بر تضاد آن با مصالح ملی و خساراتی که چنین ذهنیتی برای اقتصاد کشور در پی دارد ، منصفانه و صحیح نیز به نظر نمی‌رسد.

کمیجانی گفت: فارغ از نگرش غلط چنین طیف ها و گروه هایی که تعداد آنها در کشور کم به نظر نمی‌رسد، نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که متاسفانه آثار و تبعات ساخت و عرضه تولیدات و کالاهای بی‌کیفیت در بخش ها و حوزه های دیگری که حتی کالاهای ایرانی از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار می باشند، تعمیم داده می شود.

این فعال در عرصه صنعتی و تولیدی در ادامه افزود: با در نظر گرفتن این اصل که در شرایط فعلی کشور، حمایت از کالای ایرانی از اصول ضروری و اولویت دار به شمار می رود،انتظار می رود با آموزش و فرهنگ سازی و شناساندن کالاهای داخلی که از کیفیت بالایی برخوردارند به عموم مردم، عِرقِ ملی نسبت به کالاهای ایرانی را در میان اقشار و طبقات گوناگون جامعه تقویت نمود و البته در این میان می توان با تعریف بسته های تشویقی و همچنین نظارت های دقیق و حتی در صورت لزوم تعریف و طراحیِ ساز و کارهای تنبیهی ،کیفیت را در کالاهای ایرانی به بالاترین حد ممکن ارتقا بخشید.

خرید کالاهای با کیفیتِ تولیدِ داخلی با افزایش تقاضا،و ارتقاء ظرفیت تولید همراه خواهد شد

غلامحسین طاهری،کارشناس اقتصاد بین‌الملل در این خصوص(کیفیت کالای ایرانی)، اظهار کرد: چرخه عظیم اقتصادی منوط به مصرف داخلی می باشد و باید با مصرف تولیدات داخلی از صنایع کشور حمایت شود، زیرا با خرید کالاهای ایرانی، افزون بر رونق اقتصاد و همچنین افزایش انگیزه سرمایه گذاران داخلی برای سرمایه گذاری در صنایع کشور، سود حاصله از فروش کالاهای ایرانی به جیب کارگران کشورمان خواهد رفت و در نقطه مقابل با خرید کالای خارجی سود حاصل از آن نصیب سرمایه گذاران خارجی می‌شود، بنابراین باید اولویت هر ایرانی به مصرف کالاهای داخلی متمرکز شود زیرا در صورت رونق بازار داخلی و البته برگشت اجناس بی کیفیت و یا معیوب از سوی مصرف کنندگان، تولید کنندگان نیز ملزم به افزایش کیفیت شده و پاسخگو خواهند بود.

به اعتقاد وی هر آنچه محصولات با کیفیت تری به بازار کشور عرضه شود به همان میزان گردش مالی، سود آوری و اشتغالزایی بیشتری نیز برای جوانان این مرز و بوم حاصل خواهد شد.

کارشناس اقتصاد بین الملل عنوان کرد:تجربه کشورهای موفق در رونق اقتصاد و اشتغال نشان می دهد خرید کالاهای با کیفیتِ تولیدِ داخلی با افزایش تقاضا،و ارتقاء ظرفیت تولید همراه خواهد شد و در نتیجه ( به تدریج ) فضای بسیار مناسبی را برای توسعه و بهبود روز افزون صنایع داخلی و خروج از رکود فراهم خواهد کرد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر(احمد معتمدی) با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در خصوص استفاده هر چه بیشتر کالاهای ایرانی به نقش تعیین کننده ضریب کیفی محصولات تولیدی تاکید نمود.

وی افزود: دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در ارتقای کیفی کالاهای داخلی نقش حائز اهیمتی ایفا می‌کنند (البته این تأثیرگذاری مستلزم پیوند هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه در این کشور است)

امید آن می‌رود با توجه مضاعف به موضوع ارتقای کیفی محصولات داخلی از سوی تولید کنندگان و پرهیز مصرف کنندگان از تبلیغات اغوا کننده تولیدات خارجی،زمینه برای ارتقای جایگاه کالای ایرانی بیش از پیش فراهم شود که قطعا با دستیابی به چنین موفقیتی،بسیاری از قفل های پیش روی اقتصاد کشور باز و گشوده خواهد شد.

انتهای پیام/