تاریخ خبر: کد خبر: 6838 دریافت نسخه چاپی

خسارت ۹ میلیارد دلاری آلودگی هوا به حوزه بهداشت

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: بر اساس نتایج یک پژوهش که با همکاری بانک جهانی انجام شده آلودگی هوا در شهرهای ایران سالانه ۹ میلیارد دلار فقط به حوزه بهداشت هزینه تحمیل می کند، هزینه ای که در ظاهر به چشم نمی آید.

خسارت ۹ میلیارد دلاری آلودگی هوا به حوزه بهداشت
معصومه ابتکار با اشاره به افزایش آلودگی هوا در سال های اخیر در شهرهای دیگری به جز تهران گفت: در سال ۷۹ برای اولین بار برنامه جامعی برای مقابله با آلودگی هوا بر اساس سه مطالعه بزرگ تصویب و به مورد اجرا گذاشته شد؛ یک برنامه ۱۵ – ۱۰ ساله که تا سال ۸۴ اجرا شد و دستاوردهای متعددی داشت، مانند استاندارد شدن خطوط تولید خودرو که ۸۰ درصد آلایندگی خودرو کنترل شد، حذف سرب از سوخت کل کشور، توسعه خودروهای گازسوز، حمل و نقل عمومی، حمایت از مترو، حمایت از اتوبوسرانی و معاینه فنی در تهران. این برنامه با سازوکاری در تهران و هفت شهر کشور اجرا شد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت کشور مکزیک گفت: این کشور از سال ۲۰۰۰ شبیه این برنامه را شروع کرد. جمعیت پایتخت مکزیک به اندازه تهران و از نظر اقتصادی شبیه ما هستند. آنها توانستند در سال ۲۰۱۰ جزو شهرهای پاک شوند، یعنی بحث مقابله با آلودگی پدیده عجیب و سختی نیست؛ در آنجا هر دولتی که آمد دست دولت قبلی را گرفت و تقابل نکرد. علاوه بر آن بخش نفت و صنعت و خودروسازی هم اراده کردند تا این شرایط به وجود آمد.

ابتکار با بیان این که در تهران این برنامه بدون دلیل خاصی در سال ۸۵ متوقف شدگفت: در شورای شهر از دولت خواستیم که برنامه فعال شود اما اتفاقی نیفتاد. سال ۸۴ در روزهای پایانی دولت، حتی بازنگری قانون را آماده کردیم و فقط مدیر بعدی باید این بازنگری را ابلاغ می کرد، اما این کار را نکرد. برنامه را به شورای شهر بردیم و در سال ۸۹، شورابازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران را تصویب کرد و برای پیشنهاد به دولت و ابلاغ به دستگاه های شهرداری آماده شد. اما اواخر سال ۹۰ معلوم شد که عملیاتی نشده است. البته اخیرا گفته اند که گازوئیل یورو ۴ در حال عرضه شدن است.

او ادامه داد: متاسفانه استانداردهای آلودگی در سال های اخیر را نه تنها ارتقا ندادند، بلکه سخت گیری را کاهش دادند. همه دنیا از استاندارد یورو ۲ به یورو ۳ یا ۴ باید بروند و در اینجا براساس توافقی که در سال ۸۴ داشتیم، استاندارد یورو ۴ از سال گذشته باید به اجرا درمی آمد.

وی افزود: از سال ۸۸ که تحریم ها جدی شد، فرآورده های پتروشیمی که دارای میزان زیادی ترکیبات حلقوی و اروماتیک و غیرمجاز هستند وارد بنزین و اضافه بر ترکیبات قبلی شد، یعنی نه تنها وضع بهتر نشد بلکه بنزن که ترکیبی خطرناک به شمار می رود از سال ۸۸ به هوای تهران اضافه شده است. در این وضعیت آزبست هم به این آلاینده ها با ورود لنت ترمز و کلاچ غیراستاندارد چینی، اضافه شد. مصرف این ماده در شورای عالی محیط زیست - که برخلاف قانون منحل شد- ممنوع شده بود. تاثیر این ماده در سرطان ریه قطعی است.

ابتکار با اشاره به اینکه دولت برای سنجش آلودگی هوا به درخواست ها پاسخی نداد، اما شهرداری با درخواست شورای شهر گزارشی تهیه کرد، اضافه کرد: البته چند ماهی است که وضعیت کمی بهتر شده است.

ارسال نظر

آرشیو
آرشیو

آخرین عناوین

آرشیو
<a href="http://www.adobe.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash"> Get adobe flash player plugin </a>