تاریخ خبر: کد خبر: 5690 دریافت نسخه چاپی

وقتی قاچاق سوخت پرسود تر از قاچاق تریاک شد

هم زمان با اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه ها و واقعی تر شدن قیمت سوخت، کار و کاسبی قاچاقچیان سوخت کساد شد

وقتی قاچاق سوخت پرسود تر از قاچاق تریاک شد
یکی از مواردی که متاثر از کاهش ارزش ریال، رونق دوباره ای گرفت، قاچاق سوخت است. گفته می شود رونق قاچاق سوخت از مرزهای شرقی کشور به قدری رونق دارد کهقاچاقچیان مواد مخدر آن را راحت تر و سودآور تر از قاچاق تریاک می بینند.

هم زمان با اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه ها و واقعی تر شدن قیمت سوخت، کار و کاسبی قاچاقچیان سوخت کساد شد؛ چرا که وقتی سوخت یارانه ای با نرخ ارزان عرضه می شد، سود فراوانی نصیب قاچاقچیان می شد. اما با گذشت زمان و آغاز پروژه سهمیه بندی و کارت هوشمند، قاچاق سوخت کم کم رنگ باخت.

تا پیش از آن، قاچاق سوخت به دلیل یارانه دولت سالها تجارت سودآوری در مرزهای غربی و شرقی ایران بود. بنا به تخمینها حجم گازوئیلی که سالها از ایران به پاکستان قاچاق می شد بین ۲.۷ تا ۳ میلیون تن (۲۰ تا ۲۲ میلیون بشکه) بوده که این از واردات سالانه گازوئیل شرکت نفت پاکستان از کویت بیشتر بوده است. اما از زمانی که دولت نهم در تیرماه ۱۳۸۶، بنزین را سهمیه بندی کرد و یارانه سوخت را کاهش داد این تجارت به میزبان قابل توجهی از رونق افتاد چرا که سود اندکی عاید قاچاقچیان می کرد.

اما از اواخر تابستان سال گذشته با کاهش ارزش ریال، این تجارت دوباره بسیار سود آور شد و هرروز اخبار متنوعی را از روشهای جدید قاچاق سوخت می شنویم و می خوانیم؛ به نحوی که گفته می شود برخی قاچاقچیان تریاک ترجیح داده اند به قاچاق سوخت روی بیاورند. گازوئیل آزاد در ایران لیتری ۳۰۰۰ ریال (حدود ۹ سنت آمریکا) است. گازوئیل قاچاق در پاکستان تقریبا یک دلار آمریکا ارزش دارد که از نرخی رسمی کمتر است. از همین محاسبه ساده می توان فهمید جابجایی مرزی سودی بیش از ده برابر عاید قاچاقچیان می کند. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس در دی ماه سال گذشته" تنها در بخشی از مرز های جنوب شرقی کشور روزانه ۶ میلیون لیتر سوخت به خارج از کشور قاچاق شده که ارزش روزانه آن ۳ میلیارد تومان و ارزش سالانه آن بیش از هزار میلیارد تومان" بوده است.

سوخت قاچاق چگونه جابجا می شود؟
حمل سوخت با قاطر از روشهای متداول است اما وانت بیشترین کارایی را در جابجایی سوخت دارد و حتی بعضی صاحبان مینی بوس در منطقه که مسافر جابجا می کرده اند اکنون مینی بوسها را فروخته و بجای آن با وانت سوخت جابجا می کنند. اما این قاچاق در ابعاد وسیعتری هم صورت می گیرد و سوخت را از دریای عمان با نفتکش و حتی خط لوله به پاکستان قاچاق می شود.

شهریور سال گذشته احمد نیکوفر٬ معاون اجتماعی مرزبانی ناجا از کشف ۳۲ هزار متر لوله زیرزمینی انتقال سوخت قاچاق در آب های هرمزگان خبر داد و گفت" پنج فروند شناور دریایی توقیف و بیش از ۵۰ هزار لیتر سوخت" کشف و ضبط شده است. پیش از آن احمد مرادی٬ فرماندار بندرعباس در موردی دیگر گفته بود قاچاقچیان برای انتقال سوخت قاچاق خط لوله ای به طول حدود ۱۰ کیلومتر به سمت دریا کشیده بودند.

به گفته برخی منابع، نیروهای امنیتی پاستان که حضور وسیعی در بلوچستان این کشور دارند هم در این نقل و انتقالات نقش دارند. استان بلوچستان پاکستان که تقریبا نیمی از خاک این کشور تشکیل می دهد کم جمعیت ترین استان این کشور و یکی از مراکز اصلی قاچاق تریاک و هرویین از افغانستان و یکی از پایگاههای مهم طالبان در منطقه است.
حدود دو ماه پیش بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان گفته بود سوختی که با بودجه دولت آمریکا برای نیروهای امنیتی افغانستان خریداری می شود ممکن است برای خرید سوخت ایرانی صرف شده باشد که به معنای نقض تحریمهای آمریکاست. آمریکا نگران تلاشهای اخیر ایران برای تحکیم تبادل انرژی با پاکستان نیز هست.
این کشور با احداث خط لوله گاز ایران از بلوچستان مخالف است در حالیکه ایران این خط را راهی تازه برای صادرات سوخت می بیند و پاکستان از این خط لوله برای کمبود برق در استان بلوچستان استقبال می کند.

ارسال نظر

آرشیو
آرشیو

آخرین عناوین

آرشیو
<a href="http://www.adobe.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash"> Get adobe flash player plugin </a>